X

Üdvözöljük webáruházunkban!

Rendelése leadásához lépjen be felhasználói fiókjába vagy regisztráljon oldalunkra!

Elfelejtettem a jelszavam

Bejelentkezés

Regisztráció

Könnyű vagy nehéz volt az angol érettségi feladatsor 2021-ben?

2021. május 11.

Tegnap országszerte bizonyították a diákok tudásukat az angol közép- és emelt szintű érettségin. Ezzel kapcsolatban osztanám meg szaktanárként a benyomásaimat veletek.

A közép- és emelt szintű írásbeli vizsga is négy-négy részfeladatsorból áll. Ezek mindkét esetben a következők: olvasott szöveg értése, nyelvhelyesség, hallott szöveg értése és íráskészség.

A középszintű feladatsor esetében az olvasott szöveg értésén belül az első feladat témája az egészség témakörhöz kapcsolódott: hogyan lehet kezelni a megfázást. A megfelelő kérdéseket kellett a hozzájuk tartozó válaszokkal összepárosítani. Ez egy könnyű bemelegítő feladatnak tekinthető.
A második szöveg jótékonysági gyűjtő urnában talált arany pénzérmékről szólt és klasszikus igaz/hamis feladat volt. Itt annyi okozhatott nehézséget, hogy némely esetben az állítást a szöveg alapján nem lehetett sem megerősíteni, sem cáfolni, ami árnyaltabbá teszi a feladatot egy egyszerű igaz vagy hamis típusúhoz képest és ez néha elbizonytalanítja a vizsgázókat.
A harmadik, bambusz házakról szóló szöveg alapján kettéválasztott mondatokat kellett újra egyesíteni. Sem maga a szöveg, sem a feladattípus nem tartozik a nehezebbek közé.
Az utolsó szöveg egy hotel padlózata alatt talált második világháborúban készült pitékről szólt. Itt a szövegbe kellett visszahelyezni mondatrészeket. Összességében az olvasott szövegértés rész áltagos nehézségűnek volt mondható.

A második feladatsor a nyelvhelyességet mérte három feladattal.
Az első feladatban szóalkotással kellett megalkotni a szövegből hiányzó szavakat. Ez általában a kevésbé felkészült diákoknak nem szokott a kedvenc feladattípusai közé tartozni. Maga a téma - egy különleges típusú művészeti installáció bemutatása - érdekesnek mondható.
A második szöveg egy étterem különleges akciójáról szólt, amivel rá próbálják venni a náluk étkező gyerekeket, hogy az étkezés alatt ne a mobiljukon lógjanak. A feleletválasztós feladat típus mindig ad egy kis biztonságérzetet a vizsgázóknak, hogy megadott lehetőségekből választhatnak.
A harmadik feladat igényelte a legbiztosabb tudást, hiszen itt a hiányzó elemeket minden segítség nélkül, kútfőből kellett pótolni. A feladat témája (egy elveszett pénztárca gazdájához történő visszajuttatása) önmagában nem okozhatott nagy nehézségeket.

A nyelvhelyesség feladatsort a hallott szövegértésé követte. Ebben szintén három feladatot kellett megoldaniuk: egy furcsa étkezési szokásokkal bíró férfiról, a magyarok szokásairól és egy különleges állásajánlatról.
Az első hallott szöveg esetében el kellett dönteniük, két állítás közül melyik igaz (adott esetben az is előfordulhatott, hogy mindkettő az). A második feladatban a hallottak alapján egy-egy állítás lehetett igaz, hamis, vagy nem volt elég információ ahhoz, hogy ezt el lehessen dönteni. A harmadik feladatban minden kipontozott részre egy megfelelő szót kellett írni. Ez utóbbihoz kellett a legélesebb fül és a legbiztosabb nyelvi tudás.

A záró feladatsorban a vizsgázók íráskészségét tesztelték két feladattal. Az elsőben 80-100 szóban kellett egy nyári munkára jelentkezni a megadott szempontok szerint. Ez egy középszintű érettségin sokszor előkerülő típusfeladat, így nagy meglepetést nem okozhatott azoknak, akik lelkiismeretesen készültek a vizsgára.
A második feladat is követte az elmúlt évek hagyományait: egy baráti levél, melyben tanácsot kell adni egy pórul járt ismerősnek. Ebben az esetben az okozhatott némi nehézséget a vizsgázónak, hogy egy múltbéli eseménnyel kapcsolatban kellett megírni, mit csinált volna, ami kissé nehezebb nyelvtani szerkezeteket is megkívánhatott (pl harmadik típusú feltételes mód használatát). Mindig az egyén felkészültsége dönti el, kinek melyik feladattípus könnyebb vagy jelent esetleg nagyobb kihívást, de én azt gondolom, összességében átlagos, az elmúlt évekéhez hasonló feladatsorral találkozhattunk idén is.

Emelt szinten változatosabb feladatok

Az emelt szintű feladatsor a középszintűhöz képest árnyaltabb, sokszínűbb nyelvi tudást feltételez. Ennek megfelelően az emelt szintű érettségin elért legalább 60%-os eredmény középfokú (B2-es) nyelvvizsgának felel meg.
Az olvasott szöveg értése feladatsor esetében négy feladatot kellett megoldani, melyek változatos témákat érintettek: a technológiától való függés, a vizsgadrukk leküzdésének módjai, illetve az űrben való túléléshez adott tippek mellett még egy kedves kis karácsonyi történet is színesítette a csokrot.
A feladattípusok közt volt cím, mondat és mondatrész visszahelyezése a szövegbe valamint igaz vagy hamis feladat is - mind átlagos nehézségűek. A nyelvhelyesség feladatsorban is klasszikus feladattípusokat találunk: szóképzést, több feleletválasztós tesztet, hiánypótlást és hibakeresést. Az utóbbi kettőt a vizsgázók nehezebbnek szokták találni.
Az első szöveg esetében a témaválasztás kissé szokatlan volt (az USA leszűkíti azon segítségnyújtó állatok körét, amelyek a légitársaság gépeinek fedélzetén gazdáikkal utazhatnak). Emellett a vizsgázók megismerhettek egy különleges New York-i vízesést, egy rejtélyes walesi falut és egy okos kutyanyakörvet. A hallott szövegértés esetében a három feladatból az első egy eljegyzési gyűrű érdekes történetéhez kapcsolódó feleletválasztós teszt volt.
A második feladat a képzőművészet rajongóinak kedvezett, mert egy Goya festményről szólt. A vizsgázóknak el kellett dönteniük a hallottak alapján, az állítások igazak, hamisak vagy a rendelkezésre álló információ alapján ez nem eldönthető.
Az utolsó feladatban visszaköszönt a középszintű érettségi legelső feladata - itt is a megfázás leküzdésének módjairól esett szó, s a feladatban a kipontozott részekre egy-egy jelentésben odaillő szót kellett beírni a hallottak alapján.

A negyedik vizsgarész íráskészséget mérő feladatai közül az első témájában nagyon hasonlít a középszintűére. Az első levélben itt szintén állásra kell jelentkezni. A különbség a szószámban és a levél hivatalosabb jellegében van. A második feladatban fórum bejegyzésben kellett véleményt kifejteni magasabb szószámban, informális stílusban. Mindkét esetben már megszokott, mondhatni bejáratott témákról van szó, melyek - kis gyakorlást követően - könnyen teljesíthetőek voltak. Összességében mindkét szint érettségijéről azt gondolom, hogy aki lelkiismeretesen fejlesztette a nyelvtudását a középiskolai évek alatt, az nagy eséllyel szép eredményt érhetett el.

A teljes feladasorok, a hozzájuk tartozó hanganyag és a megoldókulcs ezeken a linkek találhatóak:
Középszint https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/feladatsorok/kozepszint_2021tavasz/kozep_4nap
Emelt szint https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/feladatsorok/emelt_szint_2021tavasz/emelt_4nap

Sörlei Nikolett