Üdvözöljük webáruházunkban!
Rendelése leadásához lépjen be felhasználói fiókjába vagy regisztráljon oldalunkra!
Szakmai vélemény a 2021-es matematika érettségiről
2021. május 06.
Középszintű érettségi:
Az első rész szokásos módon 12 feladatot tartalmazott, melyek megoldására 45 perc állt rendelkezésre. Ezen feladatok megoldására maximálisan 30 pont szerezhető. Az ebben a részben szereplő példák rövid számolást igénylő, egyszerű feladatok voltak. A nehézségi szintjük a korábbi évek feladatsorához hasonló. Témakörök szerint megjelent az elemi geometria, elemi algebra, számtani sorozat, logika, statisztika, függvények, halmazok.
A második részben 135 perc állt a tanulók rendelkezésére. Itt összesen 5 feladatot kellett megoldaniuk. A 13, 14 és 15-ös feladatok megoldása kötelező, a 16, 17 és 18-as feladatok közül tetszőlegesen választott két feladatot kell megoldani. Az 5 feladatra maximálisan 70 pontot lehet kapni.
A 13-as feladat az algebra témaköréből származik, könnyen begyakorolható feladat. A 14-es egy szép geometriai feladat, amely megoldására több lehetőség is adódik. A 15-ös egy olyan szöveges feladat, melyek megoldása sok tanuló számára problémát szokott jelenteni. Egyrészt a szöveges megfogalmazás miatti modellalkotás, másrészt a megoldás során megjelenő logaritmus, ami nehézséget szokott okozni.
Az utolsó 3 feladat, amiből 2-t kellett megoldani a szokásos módon összetett volt; ezen feladatok több részből álltak, melyek között megjelent a valószínűségszámítás, kombinatorika, koordinátageometria.
Véleményem szerint a feladatsort a korábbi évek feladatsorainak nehézségi szintjét tükrözte. A jeles osztályzatért meg kellett küzdeni a tanulóknak.
A Pedellus Kiadó gondozásában megjelent Középszintű matematikaérettségire felkészítő példatár valamennyi az érettségiben megjelent valamennyi feladattípusra és témakörre tartalmazott gyakorló feladatokat.
Emelt szintű érettségi:
Az első feladat két egyenlet megoldása volt. Az első egy egyszerűbb irracionális egyenlet, a második egy összetettebb, logaritmikus egyenlet volt.
A második feladat egy geometriai feladat, melyet többféle eszközzel meg lehet oldani.
A harmadik feladatban szöveges feladatból kellett matematikai modellt felírni, majd a kapott egyenletet megoldani.
A negyedik feladat egy összetettebb analízis feladat volt.
A második rész választható feladatai között megjelent paraméteres egyenlet, logika, kombinatorika, valószínűségszámítás, gráfelmélet és térgeometria.
Összességében a feladatok összetettek voltak, mély matematikai tudásra volt szükség egy jó eredmény eléréshez.
A Pedellus Kiadó gondozásában megjelent Középszintű matematika érettségire és Emelt szintű matematika érettségire felkészítő példatár valamennyi az érettségiben megjelent valamennyi feladattípusra és témakörre tartalmazott gyakorló feladatokat.
Dr. Kézi Csaba Gábor
Szakmai önéletrajz
Jelenlegi munkahelye: Debreceni Egyetem, Műszaki Kar, Műszaki Alaptárgyi Tanszék
Jelenlegi beosztása: egyetemi docens
Legmagasabb iskolai végzettsége: DE TTK matematikus szak
Legmagasabb tudományos fokozata: PhD a matematika- és számítástudományokban.
Nyelvismerete: orosz középfok, szóbeli és írásbeli; angol alapfok, szóbeli.
A Műszaki Alaptárgyi Tanszékhez kapcsolódó eddigi tevékenység:
A Műszaki Apatárgyi Tanszék egyik fő feladata a matematikai tárgyak oktatása DE Műszaki Kar műszaki alap- és mester képzéseiben. 2010 óta veszek részt a Műszaki Alaptárgyi Tanszék oktató és kutató munkájában. Valamennyi szak számára tartok matematika kurzusokat, ezen túlmenően rendszeresen tartok szabadon választható tárgyakat is.
Az alapképzésekben a Természettudományi alapismeretek, a Matematika I-II-III., a Statisztika menedzsereknek kötelező tárgyakat, valamint a Matematika IV. és a Maple programcsomag alapjai szabadon választható tárgyakat, a mesterképzésekben a Matematika, az Alkalmazott statisztika és a Kvantitatív módszerek kötelező tárgyakat oktatom.
Rendszeresen dolgozom együtt hallgatókkal, közös előadásokat és publikációkat készítettem velük. A DETEP tehetségkutató program keretében is segítem a hallgatók tudományos, szakmai munkáját.
Részt veszek a kar oktatási és kutatási témájú projektjeinek megvalósításában. Középiskolásoknak szóló matematikai foglalkozás tematikáját dolgoztam ki, és több alkalommal tartottam foglalkozásokat középiskolákban.
Egyetemi jegyzetsorozatot készítek, melyben feldolgozom az alapképzési Matematika tárgy témaköreit. Eddig a sorozatnak 11 kötete jelent meg, és további 3 kötet van előkészítés áll.
Tudományos kutatói tevékenység:
Tudományos tevékenységemet 2008-ban kezdtem el nappali tagozatos PhD hallgatóként a Debreceni Egyetem Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskolájában.
2015-ben sikeresen megvédtem doktori disszertációmat, melynek címe: ,,Függvényegyenletek és csoporthatások; szubkvadratikus függvények.”
Kutatási tevékenységem három fő részre osztható:
Részvétel kutatási projektekben:
A nemzetközi és a hazai tudományos életben való részvétele:
Eddig oktatott tantárgyak:
Tudományos tevékenység számszerűsített adatai (MTMT alapján 2021. május 5-én):